• Dacă vrei să te-anunțe robotul de articole noi.

    Alătură-te altor 12 urmăritori

  • Blogu meu cu păreri:

  • RSS Flux necunoscut

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

Cozonac ca la mama acasă

Anul ăsta așa s-a întâmplat că n-am avut cum să ajung acasă la mama de Paște. Îmi pare rău că nu am ajuns să-i gust delicatesele culinare. Așa că m-am pus frumos să fac un cozonac după rețeta ei tradițională. Țin să specific că e primul cozonac pe care l-am făcut vreodată.

Pentru aluat e nevoie de:

  • 500 g făină albă pentru cozonac
  • 250 ml lapte gras
  • 1 plic de drujdie uscată sau un cubuleț de drojdie proaspătă
  • 100 grame unt
  • 120 g zahăr
  • 3 gălbenușuri de ou
  • o linguriță de sare
  • esență de vanilie
  • coajă de lămâie
  • 2 plicuri de zahăr vanilat

Și-acum să vă povestesc cum am făcut. Întâi am pregătit drojdia. Am avut doar drojdie uscată, dar cozonacii au crescut foarte bine. Un plic de drojdie l-am amestecat cu 2 linguri de făină, 2 linguri de lapte și o linguriță de zahăr și l-am lăsat să crească într-un castron în care am pus toată făina. Înainte de asta am dat drumul la cuptor, să încălzesc bucătăria, că drojdia are nevoie de căldură să crească.

Apoi am încălzit laptele într-un ibric mai mare, împreună cu toată cantitatea de zahăr, esența de vanilie și zahărul vanilat. Le-am lăsat la răcit până a crescut drojdia (trebuie să își dubleze cantitatea). Toată treaba a durat cam 10-15 minute. După ce a crescut maiaua (adică drojdia) am adăugat trei gălbenușuri, sarea, coaja de lămâie, untul și laptele care s-a răcit între timp și am amestecat cu mixerul până aluatul a devenit prea consistent și a trebuit să-l frământ cu mâna. Am frământat cam jumătate de oră, până am simțit că nu mai prea vrea făină, dar încă era elastic.

Când am terminat de făcut mușchi frământând am pus aluatul într-un vas mai mare, l-am acoperit cu o patură și l-am lăsat în bucătărie, la căldură, să crească. După vreo 2 ore de așteptat, am avut un aluat frumos pe care l-am împărțit în 4. Mi-am uns mâinile cu ulei, să nu se lipească și am întins cele 4 bucăți de aluat, ca pe niște foi de prăjitură. Două părți l-am umplut cu nucă și zahăr, iar celelalte două cu stafide. Le-am împletit și am obținut 2 cozonaci frumoși, pe care i-am uns cu puțin gălbenuș de ou și pe care am presărat puțin zahăr.

Am dat cozonacii la cuptor într-o tavă de cozonac în care am pus hârtie de copt, să nu se ardă. I-am lăsat câte 40 de minute la foc mediu. Acum, timpul de coacere diferă de la cuptor la cuptor. Am știut că sunt gata când erau rumeniți deasupra și, încercați cu o scobitoare de care nu se mai lipea deloc aluat. În poza de mai jos aveți rezultatul.

Lasă un răspuns

